اخبار بین المللی
شماره: 418
1390/10/27 - 11:59
سلول های ایمنی محوری در دیابت نوع 1 انسان شناسایی شد

محققان موسسه  La Jolla برای اولین باردربافتهای انسانی ثابت کردند سلولهای T ویژه ای درسیستم ایمنی منجربه تخریب پانکراس دردیابت نوع 1 می شود. این یافته پیشرفت مهمی است که ویژگی های چند بیماری مهم در انسان را که در مطالعات موشی نشان داده شده است تایید می کند و یک نقطه کلیدی برای ایجاد وقفه در روند بیماری است.

به گزارش بنیان به نقل از ScienceDaily؛ این مطالعه نخستین باراست که وجود سلول های T واکنش دهنده به سلول بتا را به طورمستقیم دربافت پانکراس بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 ثابت می کند. دکتر Ken Coppieters نویسنده اول این مطالعه توضیح داد : این سلولها پیش از این تنها در ظروف پلاستیکی و یا مدل موشی شناخته شده بود. آنچه در مورد این مطالعه منحصر به فرد است استفاده از بافتهای بدن انسان است."
دکتر Matthias von Herrath محقق معروف دیابت نوع 1 و رهبراین تیم علمی گفت : "موش ها مدل بسیار خوبی برای این بیماری هستند ، اما در نهایت مهم این است که چیزهایی است که شما را در موش ها یاد می گیرید در بافت انسان تایید شود.
پیش از این محققان براساس مطالعات آزمایشگاهی و موشی فرض کردند، که سلول های T  ساختارهای مولکولی معینی را بر روی سلول های بتا شناسایی کرده و در برابر آن واکنش نشان داده وسپس سلولهای بتا را می کشند. این مطالعه ضمن تایید این رخداد ، محل سلول های T در جزایر پانکراس  را نشان داد. این تیم همچنین برای اولین بار سلول های T خاص (CD8) را به عنوان عامل کلیدی در تخریب سلولهای بتا شناسایی کرد..
دکتر Coppieters گفت این مطالعه گام مهمی درروند درمان دیابت نوع 1 درانسان بوده وبه سلول های T   CD8 به عنوان یکی ازمهم ترین سلول ها که باید برای توقف پیشرفت دیابت نوع  1برآن تمرکزکرد اشاره می کند.
©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved